Weet jij wat jouw klant morgen wil?

Veel middelgrote organisaties geven aan de huidige ontwikkelingen in de markt nauwelijks bij te kunnen benen. Hoe zorg je ervoor dat je als organisatie wendbaar genoeg bent om in te spelen op kansen in jouw markt? Echt kunnen inspelen op klantbehoeften en de klant centraal stellen vraagt om constante doorontwikkeling van je dienstverlening op basis van klantwensen.

Het begint met stellen van vragen en daadwerkelijk luisteren naar je klant. Om tegelijkertijd te reageren, door te pakken, te leren en te groeien. Als je een langdurig goede relatie wil hebben met je klant moet je weten wat ‘hij’ nodig heeft. Niet alleen wat hij vandaag wil hebben, maar ook wat hij morgen wil, volgende maand en zelfs volgend jaar. Dan kun je een klant precies bieden wat hij nodig heeft. Hoe kom je daarachter?

Echt klantgericht zijn

Zeggen dat je klantgericht bezig bent, is veel eenvoudiger dan klantgericht zijn. Haal jezelf eens uit je organisatie en kijk van buitenaf naar binnen. Kijk naar wat jouw klanten zien en of ze tevreden zijn. Veel organisaties gaan ervan uit dat zij weten wat hun klanten willen. Maar dit is niet altijd het geval. Als je echt gefocust bent op je klanten in plaats van te roepen dat je dat bent, zul je moeten investeren in het begrijpen van de behoeften van de klant.

Hoe meer je over je klanten te weten komt, des te gemakkelijker het is om de prioriteiten van je organisatie te bepalen, concurrerend te blijven, de knelpunten op te lossen en je service of diensten continu aan te passen. Haal deze klantinformatie op, zodat je veel meer inzicht krijgt in hoe jouw klant je dienstverlening ervaart.

Bij SalesGroove helpen wij MKB-bedrijven om meer uit bestaande klanten te halen en aansprekende resultaten neer te zetten. In een artikel op mkbservicedesk.nl worden belangrijke tips gedeeld, die perfect aansluiten op onze oplossingen:

Luister en leer

Leer van elk contact met je klant. Help niet alleen je klant met zijn concrete vraag, maar luister goed naar wat hij vertelt en stel vast of er een diepere oorzaak aan ten grondslag ligt om contact op te nemen.

Social listening

Als toevoeging op je eigen vastlegging van contactmomenten met de klant kun je ook veel informatie over de behoeften van je klant via social media achterhalen. Ook wel social listening genoemd. Social listening gaat puur over het monitoren van online conversaties.

Ontdek trends in jouw klantgegevens

Zodra je al die informatie hebt over de behoeften en het (aankoop)gedrag van je klanten is het tijd om verbanden en patronen te zoeken in al die gegevens. Hierdoor krijg je een beter inzicht en kun je er goed op inspelen.

 

By | 2017-10-31T15:40:59+00:00 oktober 31st, 2017|Blog|0 Comments