De vele voordelen van een klantonderzoek

Klantwensen veranderen continu, maar verander jij mee met de wensen en verwachtingen van je klant? Door met regelmaat contact te hebben met toekomstige, huidige en voormalige klanten houd je grip op de snel veranderende markt en klantwensen van nu.

Juist de bedrijven die hier veel aandacht aan besteden groeien en zij die niks aan klantwensen doen verdwijnen uiteindelijk. Een goed klantenonderzoek moet daarom hoog op de agenda staan voor bedrijven die mee willen met de tijd van nu. Een tijd waarin de concurrentie hoog is en koude acquisitie niet meer gewenst is. Een klanttevredenheidsonderzoek is dé manier om die veranderende wensen van jouw klanten helder en inzichtelijk te krijgen.

Je hebt jezelf wellicht al een paar keer de vraag gesteld of je nog wel voldoet aan de klantverwachtingen. Weet jij wat je klant van jou verwacht? Wat er anders en beter moet? Wat vind je klant vanzelfsprekend? Communiceer je effectief genoeg met je klant? Hoe worden je producten en/of diensten gewaardeerd? Als je continu aanstuurt op de behoeften van je klant dan ben je in staat om klantgericht te sturen op die verwachtingen. Dit levert jouw organisatie loyale klanten op die langer blijven, meer bij je afnemen en je eerder aanraden bij anderen.

Kortom: ze worden ambassadeurs en leveren je meer omzet op.

Omdat de markt om je heen altijd aan verandering onderhevig is, veranderen de wensen van je klanten ook mee. Door ervoor te zorgen dat je in de toekomst relevant blijft voor je klant moet je op zoek gaan naar nieuwe kansen. Het zou bijvoorbeeld zomaar kunnen dat je klanten meer behoefte hebben aan een adviserende rol dan de huidige leveranciersrol.

Het klanttevredenheidsonderzoek kan dus ook leiden tot nieuwe diensten of producten. En wat dacht je van een testimonial die je kunt plaatsen op je website? Daar is een klantenonderzoek ook uitermate geschikt voor. Laat aan anderen zien hoe tevreden je klanten zijn met jullie dienstverlening en producten!

By | 2017-09-24T09:10:33+00:00 september 24th, 2017|Blog|0 Comments