Haal slim en effectief nieuwe klanten binnen

Goede en gekwalificeerde leads binnenkrijgen is altijd een uitdaging. Wellicht weet je al het een en ander van je potentiële klanten, maar simpelweg “koud bellen” en niet weten of ze wel geïnteresseerd zijn in je product of dienst, levert niets op. Veel bedrijven spenderen 80% van hun sales- en marketingbudget aan het genereren van nieuwe leads en kijken niet naar het krijgen van hot leads uit hun bestaande klantendatabase.

Stel nu eens dat je klanten meer produkten en diensten laat afnemen via cross- en upselling. En wat nu als bestaande klanten nieuwe klanten meenemen?

Door je relatie met je klant af te stemmen op zijn veranderende behoeftes door de tijd heen, kun je hem blijven boeien en binden: klanten blijven langer bij je en kopen zelfs meer. Ze worden actieve fans. En een actieve fan neemt jaarlijks twee nieuwe klanten mee. De ultieme instroom van nieuwe leads.

Steeds meer bedrijven komen tot de ontdekking dat er nog een groot deel van hun omzet te halen is uit services en support, bestaande klanten dus. Alleen ligt de focus nog vaak op nieuwe klanten of de dagelijkse operatie. Terwijl er legio cross- en upsell mogelijkheden liggen binnen de bestaande klantpopulatie. Een terugkerende klant spendeert gemiddeld 67 procent meer dan een nieuwe klant.

Er wordt nog te vaak gedacht: hoe meer nieuwe klanten, hoe beter. Tegelijkertijd wordt er maar weinig gedaan om een klant tevreden te stellen en te houden zodra hij binnen is.

 

Maak van je klant je eigen Salesmedewerker

Kijk goed naar je huidige marketingprocessen om te bepalen hoe je ze kunt verbeteren, optimaliseren en uiteindelijk automatiseren. Leer inzien waarover klanten en prospects nadenken om tot een beslissing te komen om met jou zaken te gaan doen. En welke informatie en content zij in de verschillende fases van hun klantreis hiervoor nodig hebben. Uit onze ervaring en klantcases weten we dat zonder de juiste inzet van marketing, het praktisch onmogelijk wordt om leads aan te trekken en ze op te warmen voor Sales.

In 2022 is 75% van alle B2B-kopers millenial, geboren na 1985. Zij halen hun kennis en connecties van internet en social media, zijn niet merktrouw en doen 60% van het salesproces zonder verkoper. Hoe presenteer jij je online? Hoe word er over je gepraat? Zeggen de termen Social Selling en Social Listening jou iets? Klanten hebben veel meer macht en invloed dan vroeger. Ze hebben meer kennis van jou en je concurrenten. Ze hebben een stem en geven hun mening op sites en via social media.

En als ze dan super tevreden over je zijn, zullen ze dit ook laten weten via diverse kanalen. Zowel online als offline. Dus focus op bestaande klanten, hou de achterdeur dicht en zorg tegelijkertijd dat ze extreem tevreden zijn.

Terug naar oprechte en authentieke interesse in je bestaande klant, want:

  • op dit moment reageert 90% niet meer op cold calls

  • 85% van alle Sales in 2020 zal zonder tussenkomst van een verkoper plaatsvinden

  • 89% wisselt van leverancier na een slechte ervaring

By | 2017-11-01T10:22:12+00:00 oktober 31st, 2017|Blog|0 Comments