Leadgeneratie na mei 2018: wat mag niet meer?

Afgelopen mei lazen we in The Economist dat persoonlijke data meer waardevol gaat worden dan olie. In een wereld waarin alles verbonden is, wordt deze data op dit moment in een onvoorstelbare hoeveelheid en op een waanzinnige snelheid geregistreerd en verzameld. De manier waarop bedrijven met deze persoonsgegevens om mag gaan, noem het even toestemmingsmanagement of “the-right-to-be-forgotten” wordt in 2018 sterk gereguleerd, en terecht!

Er is al veel geschreven over de GDPR-wetgeving die op 25 mei 2018 intreedt. Echt concreet zal het echter pas NA die bewuste datum gaan worden, als de eerste cases en daarmee de (juridische) interpretatie van sommige passages bekend wordt. De General Data Protection Regulation of Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) zal in ieder geval ingrijpende gevolgen hebben voor het Salesproces.

Het merendeel van de Sales- en Marketingafdelingen die persoonsgegevens en -data gebruiken, weten vaak niet HOE ze dit moeten gebruiken. Of het wordt gebruikt om simpelweg producten of diensten te pushen. Koud bellen werkt al langer niet meer en veel van de aangeboden content is ook een verkapte manier om, direct na ontvangst van persoonsgegevens, de aanvrager te stalken.

Maar wat mag er nu wel en wat mag er niet volgens deze nieuwe wet? En dan vooral in het gebruik van persoonlijke data. We hebben een overzicht gemaakt met praktische voorbeelden:

  • Openbare bedrijfsgegevens, zoals KvK-gegevens of gepubliceerde webpagina’s. Deze gegevens mogen alleen gebruikt worden voor het doel waarvoor ze openbaar zijn gemaakt. Dus op het moment dat je contact op kan nemen met de klantenservice (webpagina) , of je weet wie de directeur van een bedrijf is (KvK) dan was deze publicatie niet bedoeld om acquisitie te plegen.

  • Bestaande contactgegevens in een CRM-systeem. Als je vanuit je bedrijf al gegevens hebt verzameld van bijvoorbeeld leveranciers of je hebt je LinkedIn contacten in je CRM geladen, dan heb je deze gegevens verkregen vanuit een bepaald doel. En ja, vanuit een mogelijk persoonlijke relatie (LinkedIn) kun je natuurlijk contact opnemen, maar de lijst aan je binnendienst geven om koud te bellen niet.

  • Nieuwsbrieven en overige digitale aanbiedingen. Als je deze berichten wil versturen én de ontvanger heeft eerder al, via een opt-in, toestemming hiervoor gegeven, dan mag dit. Meest bekende voorbeeld is natuurlijk het verkrijgen van een mailadres na een download van bijvoorbeeld een white-paper. Let er wel op dat je altijd de mogelijkheid tot uitschrijven biedt, de opt-out.

  • Mailadressen als info@bedrijfX.nl. Ook hier weer is de “bedoeling“ van dit adres het leggen van contact in het algemeen. Meestal wordt hier niet bedoeld dat acquisitie naar dit adres gestuurd mag worden, tenzij expliciet vermeld. Maar dat zijn wij nog niet tegengekomen.

  • Bestaande mailadressen die eerder gebruikt zijn voor verkopen. Deze mag je gebruiken, mits ook hier weer de mogelijkheid tot opt-out wordt geboden én de persoon vantevoren, bij sluiten van de eerdere deals, op de hoogte is gebracht.

  • Bel-mij-niet register. Dit gaat alleen op bij consumenten en eenmanszaken, de zzp’ers. Zij mogen in principe, in tegenstelling tot bedrijven, gebeld worden. Tenzij ze zich aangemeld hebben bij het bel-me-niet register. Check dit dus eerst.

  • Een bedrijf bellen en vragen naar iemand die over Sales of Marketing gaat. Dit mag gewoon, maar succes met gate-keepers zoals receptionistes, secretaressen etc. Vaak is het erg lastig om langs hen heen te komen, of je moet een super aanbieding hebben.

  • Gebruik algemeen nummer van een bedrijf en vragen naar een specifiek persoon. Door tools als LinkedIn Sales Navigator is het makkelijk om achter namen van verantwoordelijke functies te komen. Echter, zij hebben jou geen toestemming gegeven om hem of haar hiervoor te benaderen.

Het genereren van leads en converteren naar opdrachten betekent dus steeds meer dat je moet luisteren naar je doelgroep en je moet investeren in relaties. Geïnteresseerd zijn in je prospects, leads en klanten en weten wat zij willen en waar ze naar op zoek zijn. Heel goed dus dat de GDPR er ook voor gaat zorgen dat er naar kwaliteit gekeken wordt.  En dus  een einde wordt gebracht gebracht aan koude acquisitie.

 

By | 2017-10-08T10:40:40+00:00 oktober 8th, 2017|Blog|0 Comments